Rare jongens zijn het die Amerikanen. Neem nou mannenblad Playboy dat in Amerika stopt met foto’s van naakte vrouwen. Wat daarvan te denken? Alsof nu.nl stopt met actueel nieuws, de Telegraaf met ongenuanceerd schreeuwen of het Parool met haar columns van buitengewone kwaliteit.
Maar goed, genoeg over bladbloot. Terug naar de eigenaardigheden van de Amerikanen. Deze week een ontploffing op social media over een vrouw uit New York die haar neefje had aangeklaagd. De jongen van 8 had op zijn verjaardag iets te enthousiast zijn tante begroet. Hij sprong in haar armen, tante kwam ten val en brak haar pols. Ze claimde vervolgens 117.000 dollar van het ventje omdat hij onzorgvuldig had gehandeld. De rechter oordeelde deze week dat de jongen van 8 zich gewoon had gedragen zoals jongens van 8 dat doen. Afgewezen dus deze claim, gelukkig.
Maar het is wel symptomatisch voor de Amerikaanse claimcultuur die onverminderd welig tiert. U kent wellicht de voorbeelden. Een secretaresse in San Francisco kreeg ooit zeven miljoen dollar wegens sexual harassment omdat haar baas een M&M in haar decolleté had gemikt. En McDonalds moest bijna drie miljoen dollar betalen aan een vrouw die zich in de drive- in brandde aan (te) hete koffie.
De angst voor dit soort claims leidt tot maatschappelijke krampachtigheid. Zo zijn er mannen die niet meer in een lift durven stappen met een vrouw alleen. Uit angst te worden aangeklaagd en de rechter de bewijslast omdraait, zodat zij moeten bewijzen dat ze onschuldig zijn. Hoe toon je aan dat je iets niet gedaan hebt?
Claims zitten in de lift dus. Ook in Nederland? Zeker. Advocaten zijn gretig en het is lucratieve handel. Claims worden opgekocht om collectief te procederen. Zo worden losse schadegevallen gebundeld. Met z’n allen is het wel mogelijk om langdurige rechtszaken te voeren, zelfs tegen grote bedrijven met heel diepe zakken.
De angst voor claims leidt ook tot bizarre bepalingen in handleidingen van producten. Je mag blijkbaar niet meer varen op het gezond verstand van de consument. Laatst op het label van een kindertruitje: Wash inside out. Remove child before washing.