De mensheid kent twee soorten: mensen die wel eens te hard rijden en leugenaars. Een combinatie is trouwens ook heel goed mogelijk.
Te hard rijden is van alle tijden. Vroeger vaak ook nog met een slok op, maar dat is gelukkig geen gemeengoed meer. Het gas erop is dat wel. Daarom schreef de Vereniging voor verkeersslachtoffers deze week een open brief aan radiostations om te stoppen met het doorgeven van locaties van flitsers. Het is ‘misdadig en onethisch’ want het bevordert te hard rijden en verhoogt het aantal slachtoffers. In België worden alleen nog de door de politie gemelde flitslocaties op de radio medegedeeld. De radiostations In Nederland zijn echter niet overtuigd, net zomin als de ANWB.
Er lijkt dus weinig te veranderen. Toch is er hoop dat te hard rijden ooit stopt. De tijd komt dat je zelf niet meer hoeft, en ook niet meer mág sturen. Onze kleinkinderen zullen met open mond aanhoren dat ooit elke malloot met een roze papiertje een mobiele moordmachine mocht navigeren.
Cruciale beslissingen in het verkeer zullen gaan afhangen van software. Stel dat de boordcomputer zo is ingesteld dat zoveel mogelijk mensenlevens worden beschermd. Dan moet de zelfrijdende auto bij een crash volgens de wetten van de fysica altijd tegen de zwaarste tegenligger botsen. Bijvoorbeeld een Volvo. Die kan dat namelijk het best hebben. Dat is lullig, want niemand heeft een Volvo omdat ie zo sexy is maar om zijn veiligheid. Zou je hem weer kopen als je weet dat die wegens ‘crash-optimalisatie’ is voorgeprogrammeerd als target nummer 1? Dan zit je nog veiliger in een Smart. Voer voor fabrikanten en juristen.
Zover is het allemaal nog niet. Intussen houden we de BMW-erige bumperklevers. Echte mannen. 80 op de Ring is natuurlijk voor wijven. Tip voor in de kroeg als je zo’n gozer op de kast wilt krijgen. Dan moet je zeggen dat je juist expres altijd helemaal links blijft rijden, immers de baan gereserveerd voor de hoogst toegestane snelheid. Anders zou je wetsovertreding maar faciliteren.
Niet echt doen hoor want kin en kaak kennen geen kreukelzone.